torsdag 12 december 2013

Loppet Är Kört

Loppet är Kört
Breaking Away
1979
Bolag: Polar-Bonnier

  Coming of age! Detta luddiga begrepp som väl egentligen betyder att bli vuxen, men som i filmsammanhang i regel innebär att man blir det på ett fundersamt sätt med glimten i ögat. Jesse Eisenberg känns som Mr Coming of age av idag.
  Här är det den snarlike skådisen Dennis Christopher som står för uppvaknandet. Han spelar Dave, en ung man i en sömnig småstad som blivit besatt av cykling och Italien. Han talar italienska med sina föräldrar (det är 'glimten i ögat'-biten) och kämpar samtidigt för att, med eller utan sina kompisar, vinna en stor cykeltävling. Lite spoiler alert på omslaget, får man säga.
  Den här filmen kom 1979. Ungdomsmodet från då (högt uppdragna Adidas-shorts och tajt t-shirt) ger mig en rätt mysig känsla av ungdomsslasher, men det är väl min förvrängda videohjärna som talar, antar jag. Här dör ingen. Istället ränner man omkring i den lilla småstaden och gör just ingenting, förutom då Dave som cyklar och pratar italienska. Tristessen smittar genom rutan och för mig som inte heller är speciellt intresserad av cykeltävlingen blir det mest att kolla hur långt som är kvar. Om cykeltävlingen som är just nu verkar vara den sista, eller om det kanske kommer en till. Det gör det oftast.
  Jag tror kanske jag missat poängen med den här filmen. Förstår inte riktigt vad den går ut på. Den är ju inte överdrivet rolig, det kan inte vara något med det. Den är lite som när Stephen King blir som allra mest onyanserat nostalgisk och låter några ungdomars berättelse om "den där sommaren" vara hela grejen. Någon slags cykel-"Sista Natten Med Gänget". Snark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar