torsdag 20 juli 2017

Into the Sun

Into the Sun
Into the Sun
1992
Bolag: FilmKompaniet

  1992 jobbade jag helger i en videobutik i Halmstad. Ett soft extrajobb skulle många säga. För mig vad det himmelriket att äntligen komma bakom kulisserna i videobranschen som jag romantiserat sedan jag blev videot några år tidigare.
  Man fattade rätt fort vem som var vem. För den slicke stockholmaren från Warner Home Video var man inte vatten värd när han kom på säljbesök. De mindre bolagen, däremot, kunde gärna ge bort reklamtröjor och tittkopior även till oss som bara stod bakom kassan.
  Bäst känsla fick jag för FilmKompaniet. Jag tyckte lite synd om dem minns jag. De hade så många dåliga filmer som de talade så varmt för. Deras licensjackpotar var när de lyckades få någon film som hade något annat än en tv-skådis i huvudrollen. Rutger Hauers "Wedlock" var en sån. Den här filmen var en annan.
  Jag tror aldrig ens jag såg den då, men videobutiken svämmade över av affischer, mobiler och kassaunderlägg med "Into the Sun"-motiv. Om man marknadsför en b-film som en a-film så lurar man många. Men inte mig. Jag visste ju att det förmodligen var en skitfilm.
  Det är därför jag plockar den ut i mitt videoarkiv med en nostalgisk "åh just det, DEN"-känsla.
  Anthony Michael Hall och Michael Paré är stjärnorna här. Båda med upp mot tio sedan senaste framgången vid tillfället. Hall spelar filmstjärnan Tom Slade som ska öva inför kommande roll i en flygfilm och skickas till amerikansk flygbas i oklart arabland för att tränas av Kapten "Shotgun" Watkins. Denna är naturligtvis motvillig till sånt trams och vips så har vi en blandning mellan "Ett Tufft Jobb" och "Top Gun" i våra händer.
  Minns knappt "Ett Tufft Jobb" men den var väl lite rolig, eller? Väldigt oklar humor i den här filmen i alla fall. Vet inte om man ska skratta åt när Michael Paré kör lite med A-M Hall, eller om hans sköna kommentarer ska vara lite kul? Ska det vara skoj när "araberna" (amerikanska skådisar i lösmustascher) lyssnar på Dolly Parton i bilen? Driver man med genren när sekreteraren klär sig i kort kjol och ser ut som Traci Lords? Idag kanske det skulle vara lite quirky sådär, men knappast 1992 väl?
  Men jag ska inte ifrågasätta. Istället tuggar jag i mig en ganska lättittad, stundtals lite underhållande actionfilm. Aldrig rolig, aldrig spännande. Men kul att filmen äntligen är mer än ett kassaunderlägg för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar