onsdag 16 september 2020

Är Det Inte Mitt Liv Kanske?

Är Det Inte Mitt Liv Kanske?
Whose Life is it Anyway?
1982
Bolag: Esselte Video

  När jag gnäller över det tråkiga utbudet på världens alla streamingtjänster brukar jag få motfrågan vad det är jag söker egentligen? Nu har jag äntligen ett svar på den frågan. Den här filmen! Eller rättare sagt möjligheten att ramla över den.
  Ett helt vanligt top-notch-drama från 1982.
  Richard Dreyfuss spelar Ken Harrison, en hyllad skulptör som blir förlamad från huvudet och ner i en bilolycka. När han inser att hans öde är att ligga resten av sitt liv på sjukhus så vill han hellre få hjälp att dö, men det tillåter varken sjukhuset eller lagen.
  Jag har historiskt haft lite svårt för Dreyfuss, speciellt när han spelar ettriga män som ska vara lite excentriska sådär. Här gör han exakt det, fast med bästa möjliga manus i ryggen, och då har jag inte alls något emot honom. Här driver han sin tes med putslustig spydighet som påminner lite om Chevy Chase i Fletch. En lam Irwin Fletcher.
  Roligt ibland, men också intressant. Tydligen så bygger filmen på en brittisk pjäs, och det kan man ju förstå. Väldigt dialogdrivet och så gott som hela filmen utspelar sig kring sjuksängen. Här har torra, brittiska överläkare (antar jag) bytts ut mot sin amerikanska (judiska) diton, och det passar mig mycket bättre.
  Christine Lathi (som spelar en av läkarna) är en storfavorit hos mig, kanske allra mest för att hon väljer roller med omsorg. Men även som skådis så borde hon ha Meryl Streep-status sedan länge.
Jag vet inte riktigt varför den här filmen slår an en ton hos mig. Jag blir inte nämnvärd berörd av den, lite småkul ibland men inte superrolig, ämnet är väl lite småintressant men inte heller det nåt som jag är jättegripen av. Det är väl helt enkelt bara så att den är så bra skriven och framförd.
  Ett helt vanligt top-notch-drama från 1982, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar