torsdag 5 november 2020

En Annorlunda Tjej

En Annorlunda Tjej
Nobody's Fool
1986
Bolag: Box Collection

  Vad är det med mig och komedier på sistone?
  Visst, det är inte ofta man ser en komedi man aldrig hört talas om som man blir positivt överraskad av, men jag har gång på gång ändå haft vissa förhoppningar om fynd och blivit besviken.
  Här hade jag nog kanske inte trott så mycket på att det skulle vara så roligt, men jag hade i alla fall hoppats att få se en hjärtevärmande småstadsromcom. Istället: ständigt dessa svarta komedier!
  Rosanna Arquette spelar Cassie, en ung tjej som lever en torftigt småstadsliv. Hon jobbar på en bar, bor hemma med sin överviktiga bror och deprimerade mamma.
  En dag kommer ett kringresande teatersällskap på besök i staden och Cassie bestämmer sig för att ta en av deras teaterkurser. Där träffar hon Riley (Eric Roberts som spelar - surprise - en fladdrig man). De blir kära och Riley försöker övertyga henne att följa med honom till Los Angeles. Men trots allt elände i sitt nuvarande liv blir hon osäker på vad hon verkligen vill.
  Skulle kunna vara en grubblig indie-romcom, detta. Och jag tror det är ungefär vad de försöker göra. Då är det synd att man inte känner nämnvärt för någon av karaktärerna. Rosannas inåtvända karaktär har potential att bli sympatisk men mest tycker jag det känns som en lite whimsical Audrey Hepburn-kopia som varken är rolig eller speciellt intressant. 
  Kvar är då snarare en andra klassens romcom och en sån där indiefilm som nog hade mått bäst av att inte vara just det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar