torsdag 8 april 2021

Echo Park

Echo Park
Echo Park
1985
Bolag: HemFilms

  Det är nåt lite rart med indiekomedier ändå. Hur sällan de är bra, hur sällan de är roliga. De har liksom ingen användning för sitt underläge. En skräckfilm inspelad med små medel känns mer äkta, en b-action har kultkvalitéer, ett indiedrama drivs ofta av ett välskrivet och originellt manus.
  Men b-komedier då? Finns det inga fördelar? Tror inte det.
  Echo Park handlar om May (Susan Dey) som drömmer om att slå genom i Hollywood, men i väntan på det jobbar som "strippogram" till folks födelsedagar. En dag tar hon in en inneboende för klara hyran, det blir Jonathan (Tom Hulce) som även han drömmer om Hollywood men jobbar som pizzabud. Det finns en granne också, August (Michael Bowen), en österrikisk kroppsbyggare som drömmer om att gå i Arnold Schwarzeneggers fotspår.
  Ja, det var väl det. De tre umgås. Jobbar. Situationer uppstår. Men inget mer dramatiskt ändå. Låter lite tråkigt kanske? Jo tack, det är det ju. Jag vet inte om jag missar någon underton eller något annat än det mest uppenbara här, men jag har riktigt svårt att fatta vad man vill berätta. En "komisk" skildring av skådisars kamp att slå genom?
  Filmen är ju aldrig rolig, men jag är rätt säker på att den inte ska vara det heller. Snarare är man väl ute efter nån härlig känsla eller liknande. Tyvärr även där. Det är inte roligt, det är inte intressant. Tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar