lördag 4 september 2021

Förbjudet

Förbjudet
Poison Ivy
1984
Bolag: Tower Vision

  Vi hade ett par killar i min högstadieklass som "älskade ungdomsfilmer". Då menade de mer specifikt amerikanska ungdomskomedier i sommarmiljö med mycket naket. Samma killar hade även stenkoll på uramerikanska saker som baseball så jag antar att deras filmsmak var en del av en större USA-vurm.
  Själv hade jag rätt svårt att relatera till den typen av filmer. Något sommarläger hade jag aldrig varit på, och då så klart ännu mindre ett amerikanskt sommarläger med smältdegeln av sportkillar, cheerleaders och dittvingade nördar. Men på något sätt blev det ju ändå ett fönster mot det glada, ytliga och sociala USA för oss i 80-talets DDR-Sverige att smygtitta i.
  Hade jag sett den här film som 12-åring hade den haft ett värde för mig. Jag hade nog inte tyckt den var rolig, hoppas inte det, men på något sätt var det ju fascinerande bara att se amerikanska barn i ens egen ålder och försöka se vilka flingpaket som stod på deras frukostbord.
  Snart 40 år senare är detta väldigt svårtittat. Michael J Fox spelar Dennis, en ung lägerledare som ska försöka stävja just det där blandningen av pre-teens som jag nämnde innan. De hittar på pranks mot ledarna, de smygtittar i tjejernas duschar och så är det så klart några som inte vara där och försöker rymma.
  Ja, det var väl typ det. Det finns en tjej också, Rhonda (Nancy McKeon), som sköne Dennis försöker få ihop det med, i konkurrens med lägrets andra ledare, den stiffe Ike (Adam Baldwin).
  För mig som känner den amerikanska lägermiljön i första hand från slashers så blir det lite som att se på en, fast från en svensk hyrvideo med alla morden bortklippta. Jag verkar inte vara den enda som förknippar miljön med slashers dock, det finns ett par referenser till genren i den här filmen också.
  Svårrecenserat, detta! Visst, det finns ju nåt härligt med att bara sitta och titta på stereotypa tonåringar från det amerikanska 80-talet, samtidigt blir man ju smärtsamt påmind om hur annorlunda tiden var ändå. En scen där 12-åriga killar står och spanar på jämnåriga flickor i duschen och diskuterar bröst hade (som tur är) inte tagit sig från idé till handling idag. 1984 var den inga konstigheter. Jag är mest glad att filmen inte är italiensk. 
  Nä, det får bli en slasher imorgon istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar