tisdag 12 mars 2024

Space Camp

Space Camp
Space Camp
1986
Bolag: Transfer

  En film som jag förvånar mig själv lite över att inte ha sett tidigare. Är ingen fan av rymdfilmer, det är väl förklaringen, men en mysig 80-talscast med Lea Thompson, Tom Skerritt, Terry O'Quinn och Kelly Preston borde ha vägt upp för det. Och Joaquin Phoenix (på den tiden han hette Leaf) som gullig tioåring!
  Till Nasas Space Camp kommer ungdomar med rymdintresse från hela landet till någon slags sommarläger där man får lära sig hur allt fungerar. Vid en simulering av en raketstart riskerar farkosten explodera om man inte skjuter upp den, and away they go. Ett gäng rymdnördar och en handledare rakt upp i rymden i en raket som är helt oförberedd för resa. 12 timmars syra och ingen mat.
  Urmysigt litet ungdomsäventyr som har några spännande scener, men annars mest andas den trevliga känslan av äventyr med 7-årsgräns. Jag kan bli lite sur att jag inte såg den här som ung. Då hade den nog varit en klassiker för mig idag. Nu hamnar den ju mer i kul-att-ha-sett-högen, men det är ändå trivsamma 100 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar