onsdag 21 november 2012

Blint Raseri

Blint Raseri
Blind Fury
1989
Bolag: TransWorld

  I slutet av 80-talet fanns det en videobutik som hette CentrumVideo i Halmstad. Där jobbade en kille som älskade att ge filmtips till folk. Det var typ därför vi aldrig hyrde filmer där. Man ville välja själv. Hans allra bästa filmtips var Blint Raseri med Rutger Hauer. Den tror jag han tipsade mig om fem gånger. Det är nog också den störst bidragande orsaken till att jag aldrig hyrde den. Hade någon idé att om jag hyrde någon av hans tips så skulle det ge mig hundra tips åter. Men 2012 är det hög tid att se den.
  Blint Raseri är en film som borde kommit 1985. Då hade den varit helt rätt i tiden. Redan 1989 hade det gjorts några sådana här filmer för mycket. Rutger Hauer spelar en vietnamsoldat som alla tror har dött i strid men i själva verket blivit blind och tränad av urinvånare i skogen till att bli en krigare. Han återvänder hem till USA efter många år för att besöka sin vietnampolare, och påpassligt blir då dennes familj attackerad av nån drogkartell och Hauer tar på sig ansvaret för att rädda familjens son. Egentligen är det ingen riktigt poäng med att han är blind, det är mest en förkrångligande faktor.
  Jag blir lite tagen på sängen av att detta faktiskt är en 'omaka par'-film, som jag ju svor om hur mycket jag ogillar ett par inlägg bakåt. Det var jag verkligen inte sugen på. Däremot så är det rätt härligt att se en sådan här urtypisk actionfilm. Folk som kastar sig ur bilar i farten, långa slagsmålsscener, biljakter och episka miljöer (av typen actionscen i skidlift). Dessutom ett extra plus för att en av skurkarna är en kopia av Thomas Johansson (Ema Telstar/Live Nation-bossen, alltså).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar