onsdag 12 december 2012

Teen Wolf

Teen Wolf
Teen Wolf
1985
Bolag: Juno Media

  Av någon anledning såg jag inte så många Michael J Fox-filmer som ung. Hade kompisar som slukade allt han gjorde och kunde återberätta halva Nyckeln till Framgång, som jag inte ens hade sett. Tror inte att jag hade något emot honom. Jag älskade ju Tillbaka till Framtiden.
  Allra konstigast är det nog att jag aldrig sett Teen Wolf tidigare. Dels är den en film som värmde de allra flesta komedihyllor i videobutikerna, och förr eller senare tycker man att den borde slinkit med när man plockade en massa filmer i något erbjudande. Dessutom var kroppsbytarfilmerna en av mina absoluta favoritgenrer. Ni vet, människa och hund byter plats. Jag får säkert tillfälle att återkomma till detta senare.
  Teen Wolf är förvisso ingen riktig kroppsbytarfilm. Michael J Fox spelar en osäker och impopulär highschoolkille som märker att han ibland förvandlas till varulv och försöker dölja det. Men en dag när han råkar avslöja sig så visar det sig att hans varulvs-alterego är mycket populärare, och ja, ni förstår grejen.
  Ett roligt minne om den här filmen är från videobutiken där jag helgjobbade i början av 90-talet. Någon missnöjd kund hade skrivit "skitfilm" på baksidan av omslaget, men min chef löste det hela genom att fylla på klottret så det stod "skickligt filmad". En rätt ovanlig sak att vilja klottra på ett omslag, tänker jag.
  Sanningen är dock att den inte ens är speciellt skickligt filmad. Om inte varningssignalen att den är utgiven på videobolaget Juno Media (samma bolag som hette Din Video på köpfilm) är stark nog, så känner man ganska fort att detta är en B-film som rustats upp till något bättre i och med Michaels framgångar med Tillbaka till Framtiden. Specialeffekterna är mer skojiga än bra, men det kanske finner sin plats i en enkel ungdomskomedi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar