måndag 17 december 2012

Endless Love

Endless Love
Endless Love
1981
Bolag: HemVideo/Spectrum

  Som ni kanske märkt så har jag vurmat en del för att se soundtrackfilmer i den här bloggen. Det vill säga filmer där soundtracket eller temamelodin är mycket mer känt och ihågkommet än själva filmen. Det ultimata exemplet torde vara Bryan Adams "Heaven" som från början var temamelodi i totalt okända filmen A Night In Heaven redan 1983 (alltså två år innan låten blev en hit på egen hand).
  Tror ni förstår upplägget.
  Duetten "Endless Love" med Lionel Richie och Diana Ross kanske inte längre är bland de mest spelade balladerna på radio, men det var en gigantisk hit när den kom. Det är dock först nu som jag förstår att det var en filmlåt.
  Filmen Endless Love hade man väl sina förutfattade meningar om. Brooke Shields hade nära nog fackats in som ungdomligt kvinnoväsen genom framför allt Den Blå Lagunen och i ett drama om ung kärlek så är det lätt att tänka sig henne i ett harlequinskt, softat ljus med Lionel Richies ballad i förgrunden.
  Helt fel ute var jag inte. Det finns en del av den varan här. Evighetslånga kärlekscener vid brasor till exempel. Men annars är den här filmen bra mycket knäppare än vad jag såg framför mig. Den börjar rätt lovande. David är en ung kille från en advokatfamilj som blir kär i den ännu yngre Jade, som kommer från en excentrisk (men till synes rik) familj som är mest kända i kvarteret för sina galna fester. Inledningsscenerna är dialogstarka och mustiga och man blir nästan lite irriterad när de avbryts av kärleksförhållandet som hela filmen handlar om.
  Det som jag mest förundras över är vad man försökt göra. Jag antar att huvudtemat är kärlek vs familj. David kommer in och ska ta unga dottern från familjen som alltid sett sig själv som öppensinniga, och jag önskar att man hade fokuserat på den delen av handlingen. Så fort det handlar om familjerna är det intressant. Däremot får både David och Jade dras med att ha kär ungdom som enda personlighet, och man är liksom inte alls intresserad av huruvida de får varandra eller inte. Som kärleksfilm mycket misslyckad alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar