torsdag 21 februari 2013

Awakening of Candra

Awakening of Candra
Awakening of Candra
1983
Bolag: Crown Video

  TV-film igen. Svårt att bli av med beroendet. En av de stora maskinerna i genren är Paul Wendkos som skyfflade ur sig 2-3 filmer om året under nästan hela sin långa regikarriär. Inte sällan är de tv-anpassade b-filmer och sådant slukar jag som bekant gärna.
  Candra och Julio, ett ungt och nygift par, firar sin smekmånad i vildmarken och tar hjälp av en man de träffar för att hitta bättre fiskevatten. Mannen är sajko av den lite, eh, tydligare sorten och skjuter ihjäl Julio och parets hund.
  Fram tills dess skulle det kunna vara en film i vågorna efter Last House on the Left, Death Weekend, Den Sista Färden och så vidare. Men sedan händer något. Istället för att bli en lång vildmarksjakt mellan sajkomannen och Candra så flyttar filmen fram tre dagar i tiden när de båda kommer in på polisstationen för att berätta att det var en olyckshändelse.
  Sedan varvar filmen mellan att Candra försöker hitta tillbaka efter det som hänt och att visa vad som verkligen hände där ute i vildmarken.
  Måste säga att jag gillar upplägget. Även om genren väl är thriller så är det aldrig direkt några spännande scener, men intressant ändå att se vart det ska ta vägen.
  Jag är lite nöjd att jag lyckades placera att jag kände igen huvudrollens Blanche Baker från hennes marginella biroll i Sixteen Candles året senare. Nu är det en film jag visserligen sett många gånger men ändå. Inte helt självklart ställe att leta på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar