torsdag 20 juni 2013

Cousins

Cousins
A Touch of Infidelity
1989
Bolag: Esselte Video

  Varför har jag sett så få filmer med Isabella Rossellini, frågar jag mig. Här är hon jättebra. Kanske inte så svårt att skina när ens kvinnliga konkurrent är Sean Young i och för sig, men ändå. Jag blir sugen på att kolla upp mer vad hon gjort.
  Det är väl ungefär med den känslan jag lämnar den här filmen. Larry (Ted Danson) och Maria (Rossellini) inser att deras respektive har en affär med varandra, och inleder själva en vänskap som bara ska vara en vänskap men naturligtvis utvecklas till något annat.
  Ett ganska typiskt exempel på när Hollywood ska försöka göra europeisk film. Stora familjer, udda miljöer, traditioner, generationer. Ja, ni förstår. Som en italiensk släkting till Fyra Bröllop och en Begravning ungefär. Fast forcerat in i Lasse Hallströmskt Hollywood-mys.
  Jag har lite svårt med kemin här. Har ingen jag fäster mig vid, ingen jag hatar. Skrattar lite åt att Sean Young gör rollen som Sean Young i vanlig ordning. Passade bättre i Ace Ventura än här.
  Samma sak med Lloyd Bridges i en roll som jag uppfattar som menat allvarlig men som ändå känns som hämtad ur Titta Vi Flyger, Hot Shots eller whatever.
  Halvlyckad cross-casting, med andra ord.
  Men nä, denna var tråkig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar