lördag 2 december 2017

The Unseen

The Unseen
The Unseen
1980
Bolag: Walthers Video

  Jag kan tycka det är lite märkligt att jag inte sett den här filmen tidigare. Varje bildruta känns som något jag skulle ha tuggat i mig med förtjusning på 80-talet.
  Problemet är väl omslaget. En lieman som travesterar "I Want You"-postern? För tankarna till den hiskeliga genren skräckkomedi och i värsta fall - hua - Troma.
  Men när kassetten äntligen åker in i spelaren så visar sig en mer eller mindre rättrogen slasherrysare av tidig 80-talsmodell. Omslaget förstår jag ingenting av. Någon lieman syns aldrig till. "You have been chosen. You are doomed. Prepare yourself for...The Unseen" fattar jag ingenting av. Men bra det. Detta var nämligen betydligt trevligare.
  Ett kvinnligt reportageteam beger sig till staden Solvang i södra Kalifornien för att bevaka en dansk (!) folkfest (som för övrig verkar finnas på riktigt).   Den huvudsakliga reportern, Jennifer, spelas av Barbara Bach. I övrigt mest känd som Bond-brud, eller kanske Ringo Starrs fru i verkligheten.
  Hotellen är överbelagda men trion får kontakt med en vänlig man som driver ett museum som erbjuder dem logi hemma hos sig och sin fru. Allt börjar gästvänligt men frun är lite skum. Sedan är det nån som tjuvtittar genom ventilerna i golvet. Jupp, paret (som senare visar sig vara syskon) har en missbildad son i källaren och han drar ner tjejerna, en efter en, genom ventilerna.
  Det är något som känns väldigt mycket 1980 över den här filmen. Förutom det givna med miljöerna och modegränslandet mellan 70- och 80-tal, så får jag lite samma känsla som av Video Invests icke-italienska filmer. Det videovåldiga överspelet.
  Men även känslan av kvalitet mitt i allt sunk. Som jag ofta återkommer till på den här bloggen så hände något negativt med b-filmen i slutet av 80-talet, när filmer började filmas på video och i billiga studior. Här är det 16mm och shot on location.
  Spännande då? För en luttrad tittare är det naturligtvis inte det, men som oförstörd 14-åring hade jag nog sett detta med stora ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar