fredag 13 november 2020

Farligt Vittne

Farligt Vittne
I Saw What You Did
1987
Bolag: Esselte Video

  En av mina första rysarförälskelser var April Fool's Day. Tillika en av de första filmerna från skräckfilmshyllan jag vågade hyra. Tyckte den hade allt. I jakt på att hitta en lika bra film började jag lusläsa på omslaget. Fred Walton hette regissören. Måste vara ett geni.
  Sedan följde några år när jag kunde utbrista "Wow! Fred Walton!" när jag hittade nån medioker tv-film i videobutiken, innan jag upptäckte att han i princip bara gjort April Fool's Day av värde.
  30 år senare trycker jag in en film i spelaren. TV-film, 1987. Där är han, Fred!
  Tonåringarna Kim (Shawnee Smith) och Lisa (Tammy Lauren) är ensamma hemma och bestämmer sig för att busringa till folk och säga "I saw what you did, I know who you are". Samma kväll blir den manodepressiva musikern Adrian Lancer (Robert Carradine) dumpad av sin flickvän och mördar henne i ett bråk. Dessvärre råkar flickorna ringa till honom precis när detta hänt.
  Ja, ni fattar. Vi snackar en idé god till en kortfilm som man stretchat ut till en 90 minuters tv-film. Det känns lite som en sån där 20-sidors Stephen King-novell som i filmformat fyllts på en massa ballast för att få filmlängd.
  Sedan måste man ju få invända mot tv-filmens förfall i slutet av 80-talet, som vanligt. Det där neonblå ljuset och ständigt denna musikvideostämning. Dessa jävla persiennskuggor.
  Så långt allt trött och tråkigt. Funderar på att spola. Men sen tycker jag filmen tar sig under sista halvtimmen ändå. Från att kunna ha gissat varenda replik i en timme blir plötsligt historien mindre förutsägbar och därmed mer spännande.
  Den känns som att inget kan bli riktigt spännande i tv-thriller-format anno 1987. Speciellt inte i den här urbana miljön. Det gör verkligen filmen en otjänst. Hade precis samma manus spelats in på 16 mm i någon sunkig håla 1982 istället hade jag nog klistrat en rekommenderas-lapp på denna. Så ytlig är jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar