söndag 6 december 2020

Charterresan

Charterresan
Club Paradise
1986
Bolag: Warner Home Video

  Jag skrev här rätt nyligen om min pappas hyrvideovanor. Att han mestadels hyrde och gillade brittiska filmer men då och då kom han hem med någon amerikansk komedi som han nästan utan undantag blev besviken på för att den var för gapig. Vet inte varför jag får lite känslan av pappabesvikelse av den här filmen, men jag tror han hade sett potential i konceptet så att säga.
  Robin Williams spelar Jack, en brandman i Chicago som får nog av det hårda livet och lurar till sig en förtidspension och flyttar till en obskyr paradisö i Västindien för att börja om. Där börjar han hänga med reggaesångaren Ernest Reed (Jimmy Cliff). De bygger upp ett billigt hotell vid stranden och lockar dit gäster med mördande reklam i USA.
  Sedan får man då följa den första lasten turister som kommer till ön. Det är det krisande paret, två partykillar på jakt efter brudar, den sura reseskribenten och så vidare. Det är nog detta jag kan se pappas förhoppningar i. Kanske lite träffande semestersituationer a la Sällskapsresan. Synd då att den här filmen helt saknar roliga eller ens minnesvärda scener.
  Jag får lite känslan av att man åkt iväg utan ett manus. Gratissemestrande komiker som tänker att vi kommer nog på nåt kul när vi kommer dit. Jag tänker lite på de där reklamfinansierade "komedierna" som bland andra Björn Skifs gjorde på 80-talet. Eller Sean Banan Inuti Seanafrika. Idén är produkten.
  Inte första komedin man sett som man inte skrattat åt så klart men jag känner ändå att gräddan av komiker 1986 kunde ha värkt fram i alla fall någon minnesvärd scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar