lördag 12 december 2020

Döden Till Mötes

Döden Till Mötes
Appointment With Death
1988
Bolag: Sandrews

  Jag öppnade ju för att se om alla de där Agatha Christie-filmerna som jag och min klasskompis Calle såg när vi gick i högstadiet. Vi var kanske inte coolast i 8C när vi hyrde Hercule Poirot-filmer på fredagskvällarna men jag minns det som vansinnigt mysigt när vi satt och nästan blev osams över vem vi trodde var mördaren. Många av de där varma nostalgifiltarna förlorar ju sin magi när man upplever dem igen. Skimret av där och då tål inte alltid en uppdatering.
  Men jag är ändå nyfiken på hur filmerna står sig, so here we go!
  En tyrannisk änka (Piper Laurie) myglar till sig arvet av sin man framför ögonen på sina styvbarn. Som plåster på såren bjuder hon hela gänget på en kryssning över Atlanten. Vid ett stopp i Israel hittas hon död och samtliga barn blir så klart misstänkta. Som tur är finns också Hercule Piorot (Peter Ustinov) på platsen och kan börja lista ut vem som är den skyldige.
  För det första har jag lite svårt för tidsåldern den här filmen utspelar sig i. Är så trött på de här 20-talsutstyrslarna och allt det brittiska som följer med det. Som vanligt så blir ju dock saker bättre genom ett par dimmiga 80-talsglasögon.
  Men bortsett tidsandan så finns verkligen inget att klaga på här. Klassiskt Christie-snurr i berättelsen, perfekt blandning av nya och gamla ansikten i ensemblen och en övergripande kvalitetskänsla i själva produktionen.
  Myset från Miss Marples engelska stenmursbyar går så klart inte att få i medelhavsöken, men jag kan ändå komma på få saker som slinker ner lättare än detta en bister decemberdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar