fredag 22 januari 2021

Rattlers

Rattlers
Rattlers
1976
Bolag: Scand Video

  Ondadjurfilmer från 70-talet är en genre som dyker upp här titt som tätt. Egentligen lika förutsägbara som till exempel slashers, men också med samma typ av comfort food-känsla för mig. Sedan handlar det ju om årtiondet också så klart. Hittills har jag i mitt liv inte hittat någon själsfrände att dela min faiblesse för gryniga 70-talsfilmer i det lägre mainstream-skiktet. Kanske för att jag inte ens kan definiera vilka känslor jag har, men det på något vis som att en film automatiskt fångar mitt intresse om det är amerikanskt 70-tal och 16 mm. 
  Här har vi en lite b-rackare i ondadjur-träsket som sagt. I Mojave-öknen blir ett antal människor oberoende av vararanda attackerade av skallerormar i massor. Polisen kontaktar ormexperten Dr Parkinson (Sam Chew Jr) för att undersöka vad som han ha hänt. Med sig har han fotografen Ann Bradley (Elisabeth Chauvet) för att dokumentera fynden.
  Spåren leder till en militärförläggning som tydligen ska ha grävt ner en hemlig container med någonting i öknen. Vad har man grävt ner och har det påverkat ormarna?
  B-film, javisst, men jag tycker ändå den känns som en habil tv-film i sitt hantverk. Ingen skådespelare går att klaga på, snarare så bidrar ju den här typen av b-filmsansikten till en nästan dokumentärkänsla, när det inte är fotomodeller i alla roller.
  Återigen handlar det så klart om hur naturen slår tillbaka mot människan, denna gång i form av kemiskt avfall som har gjort ormarna argsinta.
  Spännande då? Ja, har man minsta ormfobi så finns det många scener som kryper i kroppen, helt klart. Med tanke på tidens begränsade tekniska möjligheter kan man ju dessutom ta för givet att det är riktiga ormar som kryper upp i folks badkar och fyller hela köksgolvet, och det bidrar verkligen till panikkänslan.
  Så tja, inte sämre än nåt annat i genren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar