torsdag 16 september 2021

Sweet Sixteen

Sweet Sixteen
Sweet Sixteen
1983
Bolag: Sonet Video

  Slashern har många ansikten. Den här hade jag sorterat som slasher i mina videohyllor utan att ha sett den. Helt tokigt ute var jag inte. Det är ju en slasher i det avseendet att den innehåller en massa bortklippta bort. Säkert brutala, men det vet vi svenska videohyrare inget om. Kan bara spekulera.
  Men allra mest är detta en småputtrig glesbygdsdeckare som passar mig alldeles utmärkt.
 15-åriga Melissa (Aleisa Shirley) är nyinflyttad till en amerikansk småstad och blir genast känd som boycrazy/promiskuös, och väl inte helt utan anledning kanske. Problemet är bara att de killar, eller kanske snarare män, som hon går på dejt med oftast hittas döda dagen efter.
  Är Melissa en femma fatale eller är det någon annan som dödar i hennes fotspår?
  Mysteriet landar hos stadens sheriff, spelad av Bo Hopkins (b-filmslegendar ju, men för mig framför allt förevigad som Matthew Blaisdel i Dynasty). Han får god hjälp av sin präktiga och deckarslukande dotter Marci (spelade av den förtjusande Dana Kimmel från Fredagen den 13:e Del 3). Vid den lilla stan finns ett indianreservat och de rasistiska bonnläpparna är säkra på att den våldsamme Jason Longshadow (en snygging-indian av E-Type-modell) och en mobb sluter upp.
  Men den grubblige sheriff Burke är helt säker på att någon annan ligger bakom morden.
  Ja, jag älskar ju deckare av den här typen. Speciellt i rymlig småstadsmiljö där man får goda möjligheter att hålla isär karaktärerna. Tyvärr så har censuren tuggat i sig lejonparten av slutscenerna, så jag fick spola tillbaka och kolla en gång till för att fatta vad som hände och hur det låg till. Tur då att filmen kommer med en deckar-epilog där sheriffen berättar för sin kollega vad som egentligen hände.
  Så himla trivsam film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar