tisdag 21 juni 2022

Nattens Sång

Nattens Sång
The Sender
1982
Bolag: Esselte Video

  Intressant när man hittar filmer i sin egen samling som man har sett innan. Denna måste jag ha dragit hem i nån videobutiksutförsäljning för många år sedan. Storbolagsskräckis från 1982. Märkligt att jag inte heller har hört talas om den.
  Allt börjar med att psykakuten får in en ung man som försökt ta sitt liv. Han vill inte uppge var han heter eller kommer ifrån. Dr Farmer (Kathryn Harrold) vill tvärtemot sina kollegor inte ge mannen någon behandling, hon tycker det är viktigare att ta reda på vem han är och vart han kommer från.
  Samtidigt börjar hon få mordiska vanföreställningar i sin vardag, samma sak drabbar flera av de intagna på avdelningen. Det verkar som att den okände patienten på något vis sänder ut dessa energier. Samtidigt kommer hans mamma på besök, men hon vill inte heller säga vad han heter.
  Ja, det ska ju vara lite mystiskt sådär. Vad har hänt och inte. Den biten är jag helt okej med, gillar filmer där man får pussla ihop sin egen bild. Det jag däremot har svårt för är filmer som utspelar sig på mentalsjukhus. Är det dröm eller är det verklighet? Gäsp. Det är så sajko allting, sneda golvvinklar och patienter som sitter och skrattar i korridor. Vietnam spökar nånstans. Jag känner ungefär noll procent spänning i den miljön.
  Det som istället räddar filmen en aning är en viss Stephen King-känsla. Man är ju nyfiken på vad det är som försiggår här. Vägen dit är lång och gäspig. Jag får lite känslan av de där King-novellerna på tio sidor som man stretchade ut till 1,5 timmes tv-film i början av 90-talet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar