torsdag 7 juli 2022

Haveriplats Bermudatriangeln

Haveriplats Bermudatriangeln
Airport '77
1977
Bolag: Esselte Video

  Flygkatastroffilmer är ett komplicerat kapitel för mig. Inte för att jag inte gillar dem. I teorin dras jag verkligen till den klaustrofobiska känslan av en flygolycka (på film, ska väl tilläggas) och dramaturgiskt är det väldigt tacksamt med upplägget att man först lär känna ett antal karaktärer från olika bakgrund och sedan sammanfogar dem i en katastrof. Oerhört effektivt.
  Men så finns Titta Vi Flyger. Förmodligen den film jag sett flest gånger av alla filmer, och en sån där film som hängt med sedan barndomen och liksom skadeskjutit flygkatastroffilmen redan innan jag sett min första. För det är nästan omöjligt att se en film denna utan att fnittra lite då och då när man minns scenens motsvarighet i parodin.
  Hur som helst, den här varianten på ämnet kom i den stora och långa våg av såna här filmer under 70-talet. Här har ett gäng banditer kapat en jumbojet och kör vilse i dimman, rammar en oljerigg och försvinner ner i havet vid Bermuda. Men planet går inte sönder och när besättningen och passagerarna vaknar upp så är de instängda på havets botten.
  Ja, riktigt goda förutsättningar för klaustrofobi här. Ett flygplan under vatten. Fullt av övervintrande silver screen-skådisar som ju ofta hamnade i såna här filmer på äldre dar. Här är det bland annat Joseph Cotten, Christopher Lee, Olivia de Havilland och Lee Grant som trängs i havsdjupet. Men det är Jack Lemmon som skiner allra starkast som vanligt. Märkligt hur han kan göra en så platt roll som den har tilldelats här till något levande.
  Om det inte varit för att man ständigt ser Leslie Nielson, Lloyd Bridges och de andra från Airplane swischa förbi i huvudet så hade jag nog tyckt att detta var en ganska spännande katastroffilm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar