tisdag 16 augusti 2022

Mardrömmen

Mardrömmen
Play Misty For Me
1971
Bolag: Esselte Video

  Här har vi en annan gubbe jag har lite för dålig koll på, Clint Eastwood. Visst har man råkat se några filmer genom åren men om jag ser hans filmografi framför mig så kan jag inte hålla isär vilka som är Dirty Harry-filmer och inte, till exempel. Kanske för att hans karaktärer ofta är snubblande lika varandra.
  Här heter han Dave Garver och är discjockey som kör nattradio. En kväll träffar han en kvinna på krogen som visar sig vara samma kvinna som varje kväll ringer in och önskar samma låt i hans program. Kvinnan heter Evelyn (Jessica Walter) och efter att de tillbringat en natt ihop så börjar hon bete sig som om att de vore ett par.
  Sanningen är att Dave försöker lappa ihop förhållandet med sitt ex Tobie (Donna Mills) och har ingen som helst planer på att fortsätta relationen med Evelyn. Detta gör henne mer och mer besatt av att vinna tillbaka honom.
  Spännande tycker jag väl inte att den här filmen är direkt, utan det stora värdet är hur långt före sin tid den är. Visst, det spökar lite Hitchcock här och där, men annars påminner den både i handling och dramaturgi om thrillervågen i brytpunkten mellan 80- och 90-tal (Farlig Förbindelse, Handen Som Gungar Vaggan, Sova med Fienden...). Framför allt sista halvtimmen känns väldigt mycket där och då. 
  Sedan lite kul hur Monterey Jazz Festival verkar ha produktplacerat sig rätt rejält här. Inte nog med att huvudpersonen drömmer om att få ett gig där och att radiostationen kryllar av festivalposter, nope, i mitten av filmen kommer ett ganska lång parti (runt 10 minuter) av konsertfilm från festivalen. Till synes utan närmare koppling till handlingen.
  Men visst är detta en habil thriller. Jessica Walter är perfekt och strålande som manipulativt psyko.

1 kommentar:

  1. Mmm, denna är inte så tokig som du är inne på och när jag läser min text om filmen tar vi upp samma saker till stor del. En solid regidebut av Clintan även om filmen är lite ojämn för att nå upp till något riktigt bra.

    Håller med om att Jessica Walter passar bra och gör det minnesvärt som stalkern. Jazzinslagen kunde man däremot varit utan, men Clintan har alltid gillat jazz lite extra.

    https://moviesnoir.blogspot.com/2011/09/play-misty-for-me.html

    SvaraRadera