torsdag 17 november 2022

Timmen Noll

Timmen Noll
The Final Countdown
1980
Bolag: Transfer

  Ännu en film jag skjutit upp att se. Vet ju att den ska vara bra, rätt personer har sagt det osv. Men sen är det ju det här med krig, 1941. Lite segt.
  Martin Sheen spelar Warren Lasky, en inspektör som skickar till hangarfartyget Nimitz där Kirk Douglas är kapten. Ute på havet överraskas man av ett märkligt oväder som får hela besättningen att svimma av. När man vaknar är det 7 december 1941 och världens står inför Japans anfall av Pearl Harbour.
  Medvetna om historien, kan besättningen på Nimitz påverka vad som händer och på så sätt påverkar hela kriget och världshistorien?
  Ja, detta var något helt annat än jag väntat mig. En tidsresefilm! Och inte nog med det en bra och välskriven tidsresefilm. Frågeställningen kring vad som skulle hända om man gick in och påverkade det förflutna är ju samma som i Tillbaka Till Framtiden, och även om tankarna inte får samma tid att blomma här så är de lika spännande. Möjligen hade jag uppskattat detta ännu mer om jag haft ett större intresse för krigshistoria, men ändå, det är välspelat, snyggt och långt över mina förväntningar.
  Lite lustigt att en blandning av två genrer jag svårt för, krig och fantasy, skulle fungera såhär magiskt bra ihop.

1 kommentar:

  1. Ja, helt ok tidsresefilm som jag såg om för ett par år sen. Aldrig fel att plocka fram en sån här film. Varken det bästa eller det sämsta man sett.

    Skulle dock inte kalla det för fantasy utan snarare sci-fi, vilket brukar funka bättre för egen del. Fantasy har jag svårare för :)

    https://moviesnoir.blogspot.com/2016/03/the-final-countdown.html

    SvaraRadera