onsdag 1 februari 2023

Darkman

Darkman
Darkman
1990
Bolag: Esselte Video

  Ytterligare en film som var en av de första jag såg på bio utan målsman. Niclas Bengtsson i min parallellklass hade ett stort filmintresse och lockade med mig på den här, trots att väl genren kanske inte var min favorit. Minns att jag gillade den, men skämdes för Niclas som var en sån som kunde skrika wo-ho under en actionscen.
  Det slapp jag i alla fall när jag nu såg om filmen igen efter 32 år. Sam Raimis första blockbuster var det väl, en möjlighet han verkligen inte kastade bort. Var det här han blev "den andra Tim Burton"?
  Peyton Westlake (Liam Neeson) är en framstående vetenskapsman som nästan lyckats komma på hur man gör mänsklig hud artificiellt. I jakt på ett hemligt dokument som hamnat hos honom så sprängs hans labb av gangsterkungen Robert Durant (Larry Drake) men Peyton överlever mirakulöst när han slungas iväg ut i havet med brännskador över hela kroppen.
  Han återvänder till sitt trasiga labb för att kunna återskapa sig själv och hämnas på Durant. Det gör han genom att göra identiska ansiktsmasker av Durants närmaste krets och ta sig in på insidan.
  Tycker det är en riktigt härlig film. Är väldigt begränsat insatt i superhjältar, Marvel och så vidare, men känner ändå att Sam Raimi fått till en kärleksfull hyllning som ändå har lite eget ID. Är även glad att filmen inte är roligare än den är. Pastischartade hyllningar brukar ofta kryddas med humor som jag har svårt för. Actionscenerna kändes hisnande på bio 1991, idag är det väl lite mer blandad kompott men det är ändå härligt att se lite analog action och Danny Elfmans score slår ju alla THX-smällar i världen.

3 kommentarer:

  1. Är inte heller så förtjust i genren med superhjältar, men ibland kan de funka, oftast inte så värst mycket. Denna har jag inte sett, men känner till. Blir trots allt lite småsugen då den verkar hålla och ändå har Liam Neeson i huvudrollen. Kanske får ta och se den någon dag...

    SvaraRadera
  2. Kan rekommendera den, faktiskt. Den har ett hjärta, vilket ofta underlättar för mig när det gäller action och hjältar.

    SvaraRadera
  3. Ok, låter bra. Hjärta kommer man ofta långt med, oavsett genre :)

    SvaraRadera