måndag 13 februari 2023

Magic

Magic
Magic
1978
Bolag: HemVideo

  Den här ska vara bra, har jag förstått. Har egentligen inte haft någon anledning att betvivla det men skjuter lätt upp att se filmer om psykon. Så sällan jag tycker de är bra.
  Anthony Hopkins spelar Corky, en introvert man som försöker slå genom som trollkarl och som lyckas få framgång när han börjar uppträda med buktalardockan Fats. När genombrottet är nära blir han stressad av situationen och flyr New York för sin hemstad, en ödslig liten håla på landet. Där söker han upp sin ungdomskärlek Peggy Ann (Ann-Margret) i hopp om att han ska stå högre i kurs hos henne nu när han är lite känd. Problemet är bara att hon är gift med machomannen Duke (Ed Lauter).
  Samtidigt blir Corky mer och mer tajt med sin docka Fats. Det går knappt en minut mellan att de pratar med varandra. Så småningom börjar Fats övertala Corky att göra saker.
  Det finns mycket jag tycker om här. De höstiga miljöerna kring Peggy Anns hus, Jerry Goldsmiths spöklika score, Hopkins och Ann-Margrets finkalibriga skådespel. Hopkins nervösa mördare är en riktigt bra karaktär, dyster och svårtydd.
  Men det saknas ändå något för att jag verkligen ska med in i den här historien. Kanske är det just den här psyko-man-grejen som fick mig att skjuta upp att se den här filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar