torsdag 24 augusti 2023

48 Timmar

48 Timmar
48 Hours
1982
Bolag: Esselte Video

  Jag tror bara jag sett denna en gång. Det var på SVT på den tiden som halva Sveriges befolkning tittade när TV visade filmer av den här kalibern. För ett tag sedan, alltså. Mer än 35 år sedan.
  Minns inte att jag tyckte något speciellt om den då, och den känslan får jag väl den här rundan också.
  Den okända gängledaren Ganz (James Remar) blir fritagen ur fängelset och dödar ett par poliser på vägen ut. Tråktuffa snuten Jack Cates (Nick Nolte) får uppdraget att ta fast honom, och väljer att kontakta gängmedlemmen Reggie (Eddie Murphy) som redan sitter i fängelse för att hjälpa honom hitta Ganz.
  Reggie är (så klart) en skön snubbe som gärna leker polis bredvid buttre Cates sida.
  Ja, vad ska man säga. En actionkomedi. Omaka par. Har inget direkt emot den men är ändå lite nyfiken vart den fått sin klassikerstämpel från. Var den möjligen den första "sköna" actionfilmen? Isåfall får jag väl vika mig lite. Men annars tycker jag det finns gott om filmer som har bättre action och bättre komedi (i kombination) än 48 timmar.
  Förmodligen hade jag tyckt helt annorlunda om jag hade haft en nostalgisk koppling till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar