tisdag 3 oktober 2023

Mördande Skratt

Mördande Skratt
Fade to Black
1980
Bolag: HemVideo

  Filmer om galningar. Så sällan jag tycker de är bra. Så sällan en riktig psykopat går genom rutan för mig. Skjuter därför ofta upp att se såna filmer. Denna har jag haft i hyllan i över 30 år utan att se.
  Eric Binford (Dennis Christopher) är en enstöring som bor och hunsas av sin handikappade mamma. Norman Bates bockar vi av där. När inte verkligheten levererar försvinner han i filmens värd. Kommunicerar med repliker från gamla Hollywoodklassiker och drömmer om att hitta en kvinna som ser ut som idolen Marilyn Monroe.
  Men han blir gång på gång besviken. Mobbad på jobbet, trakasserad av morsan och förlöjligad av tjejer. En dag får han nog och går ut för att hämnas. Men inte hur som helst - han gör varje mord minnesvärt genom att återskapa en känd filmkaraktär.Dracula, mumien, Hopalong Cassidy. För att nämna några.
  Ja, detta är ju ungefär så pajjigt som det låter. Inte uselt betyg på IMDB, vilket förvånar mig. Jag kanske går miste om någon psykologisk dimension här. En del såna här filmer kan räddas lite av en trashig videokänsla, men inte heller där tycker jag den här filmen slår an en ton tyvärr. Det känns bara, helt enkelt och tråkigt nog, som en ganska tråkig b-thriller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar