onsdag 24 april 2024

The Sunset Killer

The Sunset Killer
Relentless
1989
Bolag: Warner Home Video

  När jag jobbade i en videobutik i början av 90-talet (grunden till min videosamling) så var det någon hade klottrat SKITDÅLIG på omslaget till den här filmen. Jag sa till min chef att vi borde byta insticket, men han sa "den ÄR ju skitdålig" och lät det stå kvar.
  Vet inte varför jag litade så blint på detta två människor, men jag såg aldrig filmen i alla fall. Ramlade över den i min egen hylla idag och tänkte att det kunde vara dags.
  Sam Dietz (Leo Rossi) är en polis som flyttat från New York till Los Angeles och hinner knappt börja förrän han kallas in i jakten på en seriemördare. Vi som tittar vet redan från början att mördaren är Buck (Judd Nelson) men inte varför.
  Sakta vecklas hans bakgrund ut samtidigt som fler och fler offer, till synes utan motiv, blir dödade. Hur de blir dödade vet bara de som ser filmen i sitt originalskick. Men filmen är regisserad av slasherräven William Lustig så man kan ju misstänka att det förekommer grafiska mordscener.
  Precis som Lustigs "Maniac Cop" så är det en blandning av slasher och polisfilm, men där den filmen har en speciell stämning och en whodunit-faktor, så blir det här mer som en rätt standardiserad polisthriller. Men jag tycker ändå den är rätt bra. Trots att man redan vet vem mördaren är så finns här lite nerv, och Judd Nedsons karaktär vandrar från störig till rätt intressant i mitt sinne under filmens gång.
  Det blir en rätt intressant stämning i en film med bra skådisar och lite b-filmssunkig intrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar