tisdag 14 juli 2020

The Hot Spot

The Hot Spot
The Hot Spot
1990
Bolag: Egmont

  I det stora hela har jag haft samma smak sedan jag var tonåring. Visst har trender och stilar kommit och gått men det har ändå varit samma typ av stämningar, historier eller melodier som har tilltalat mig. Här har vi dock ett exempel på något som går mot den strömmen.
  Hade jag hyrt den här filmen som tonåring (dvs när den kom ut) så hade jag sagt att det var "det sämsta skit jag sett" när jag lämnat tillbaks den. Långsamma och lågenergiska filmer avfärdade jag som djupa och konstiga. Jag är väl fortfarande ingen finsmakare vad det gäller film, men långsamma dramer har jag i alla fall lärt mig att uppskatta om de sker i rätt sammanhang.
  Här har vi den varan i överflöd. Harry Madox (Don Johnson) kommer till en sömnig ökenstad i Texas i den värsta sommarhettan. Där snackar han till sig ett jobb som bilförsäljare och blir mittpunkten i en härva av hemligheter, utpressning och bankrån. Han får dessutom två kvinnor att tråna efter honom, den unga och tillbakadragna Gloria (Jennifer Connelly) och bilhandlarens nymfomaniska fru Dolly.
  Oj, vad tråkigt det låter. Och visst, här finns allt det där som ni förväntar er. Småstadsschabloner, slide guitar och sordintrumpet. Fördomsfulla bonnsnutar, fyllo till bankdirektör och öronbedövande cicadas om nätterna. Men det är nånting med det där svettigt hopplösa som ändå griper tag tycker jag.
50-tals noir med drag av 90-talets erotiska thriller. Låter fortfarande jättedåligt. Men det är rätt bra. Jag hade i alla fall inga problem att sitta genom två timmar av sommartrött noirthriller. Och det brukar jag ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar