måndag 24 maj 2021

Bakom Den Låsta Dörren

Bakom Den Låsta Dörren
Grandmother's House
1988
Bolag: TowerVision

  Ingen idé att ondgöra sig ännu en gång över hur b-filmen förlorade sin känsla i slutet av 80-talet. Eller hur gärna man hade velat att precis samma film hade spelats in 1982 istället för 1988. Men det kliar i besserwisser-fingrarna, det gör det.
  När jag häromveckan satt och gäspade mig genom Clownhouse så var ändå en förlåtande faktor att den på grund av sin avsaknad av våld kunde funka som juniorrysare och inkörsport till tyngre grejer.
  Glöm den rekommendationen, här är den perfekta juniorrysaren. Här finns slasherstämningen, men knappt några mord. Här finns precis en lagom dos spänning och läskighet för att skrämma upp några tidiga tonåringar på sleepover.
  Huvudrollsinnehavarna är dessutom ungefär den åldern. David och Lynn är två tonåringar som blivit föräldralösa sedan deras pappa gått bort. Mamman är död sedan länge. Nu tvingas man bo hos mormor och morfar på en enslig apelsinodling i Kalifornien.
  De vantrivs direkt och David anar att det är nåt som inte stämmer. Han ser en kvinna smyga omkring bland odlingarna kring huset, han hör mormor och morfar tissla och tassla om saker i källaren på nätterna. Ja, vad säger ni barn, det låter väl spännande?
  Ja, helt ospännande är det inte. Det är i alla fall aldrig tråkigt. Mystik och spänning avlöser varandra och hade jag varit 13 år hade jag bitit sönder naglarna. Nu är man ju dessvärre lite äldre och luttrad och småler mer åt diverse skräckfilmsschabloner.
  Jag får lite samma känsla som av JaguarFilms-klassikern "Vittnet På Vinden", som även den utspelar sig på stekheta Kalifornska odlingar och det är en viss stämning i det där svettiga. Det går genom rutan, på nåt vis.
  Nu har jag kanske låtit lite raljerande men i stora drag gillar jag den här filmen. Blandningen mellan Mästerdetektiven Blomkvist och bisarr slasher är rätt härlig ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar