tisdag 9 oktober 2012

Djävulska Natt, Iskalla Natt

Djävulska Natt, Iskalla Natt
Cries In The Night
1980
Bolag: Europa Film


  På samma sätt som kommersiella Hollywoodfilmer från 1985 automatiskt slår an en ton hos mig så känner jag direkt något bra inför b-filmer från decennieskiftet 70-80-tal. Det finns något i alla överspelande skådisar med skeva utseenden som gör att sammanhanget faktiskt känns mer genuint än när filmerna har hög budget och etablerade skådespelare. Början av 80-talet var dessutom en bra tidpunkt för b-filmer eftersom de fortfarande filmades på riktig film istället för det billigare videokameraalternativet som blev aktuellt från slutet av 80-talet och framåt.
  Djävulska Natt, Iskalla Natt fanns länge på min lista över filmer jag skulle vilja se, men aldrig lyckades hitta i videobutikerna i Halmstad. Jag kan tycka det är lite synd att jag aldrig hittade den då för mitt 15-åriga jag hade älskat den här filmen. Lagom komplicerad historia om en ung tjej som ska bo över sommaren hos sin mormor som gjort deras gamla hus till ett pensionat. Här finns allra genrens fällor och tillgångar. Hemligheter från förr (komplett med tillbakablickar), förståndshandikappad vaktmästare, lösaktiga gäster och framför allt 1980-stämningen. Det enda jag säkert hade haft något att invända mot som 15-åring hade varit att morden är rätt få och tillvägagångssätten inte fullt så fantasifulla som i genomsnittsslashern. Idag känns det snarare som ett rätt behagligt fokus på historien snarare än bodycount. Så man har ändrats lite på 25 år ändå.
  B-skräckgenren är i högsta grad levande idag också. Numera är de mestadels digitalfilmade, specialeffekterna animerade och med fotomodeller i de flesta roller. I den här filmen är snyggingen lite skev, mormor spelar över, sheriffen är säkert en riktig sheriff som fått chansen att lägga några repliker. Soundtracket består av mediokert framförda stråkar i specialkomponerad filmmusik. Och vet ni, det är tusen gånger mer effektfullt än alla sub-bas-smällar i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar