söndag 30 december 2012

Rösten Inifrån

Rösten Inifrån
When a Stranger Calls
1979
Bolag: Esselte Video

  Inledningsscenen i den här filmen fick jag berättad för mig när jag gick i sjuan. Svårt att ens berätta om den utan att spoila, men den går i alla fall ut på att en barnvakt får telefonsamtal som frågar "have you checked the children?" och när hon ringer polisen så spårar de samtalet till att komma inifrån huset.
  Sedan letade jag efter filmen i typ tio år och ni kan ju tänka er de förväntningarna och den laddningen man hinner bygga upp. Lite snopet då att just den här delen av filmen hinner passera typ under förtexterna. Sedan byter den skepnad från potentiell slasher till en sån där sunkig gatumisärthriller som var populära i början av 80-talet (Driller Killer, Maniac...). Dock lite mer rumsrent och fritt från tortyrliknande mordmetoder.
  Poängen med de där filmerna var ju dock att de var totalt opålitliga, att de inte följde Hollywood-reglerna och därför blev spännande på något plan i alla fall. Rösten Inifrån är mer som ett avsnitt av ett fattigmans-Colombo med Charles Durning som tradig privatdetektiv, besatt av att hitta mannen från inledningscenen. Nu ska jag inte skända Durnings nygrävda grav här, han är fin i rollen som alltid, men just när han ränner omkring i trenchcoat bland prostituerade och andra på samhällets baksida är han faktiskt riktigt tråkig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar