onsdag 5 februari 2014

The Hearse

The Hearse
The Hearse
1980
Bolag: Juno Media

  Ickevåldsamma skräckfilmer verkar ha samma tendens att glömmas av tiden som exempelvis romantiska komedier. Kanske finns det för få entusiaster därute som gillar att gräva i det förflutna, kanske vill målgruppen hellre ha något som känns fräscht än något gammalt.
  The Hearse är en rar liten spökfilm med idel kända element. Jane Hardy (Trish Van Devere) ärver ett gammalt hus på landet efter sin faster och ser fram emot att stressa av från stadslivet. I den lilla byn bemöts hon med vänlighet tills hon berättar i vilket hus hon bor. Det visar sig att fastern in hade dött någon stilla död.
  Jepp, precis lika mysigt som det låter. Trish Van Devere är med i en av mina absoluta favoriter bland spökfilmer, The Changeling, och kanske är det minnet av hennes vänliga ansikte därifrån som gör att jag får en positiv känsla direkt. När jag var ung och fast inne i skräckfilmsloopen var det sådana här filmer jag letade efter snarare än totalförbjudna kannibalfilmer som stod högst i kurs på skolgården.
  Problemet var bara att den här typen av filmer gillade inte skräckfilmsnissarna. Ser man kommentarerna på IMDB idag är mottagandet ungefär lika ljummet.
  Jag blir aldrig överraskad av något i handlingen. Hade jag recenserat den som 16-åring hade jag nog anmärkt på det. Idag bär den ovärderlig känsla av videobutik i källare där omslagen luktade rök. Lite för lite fokus på filmen känner lite.
  Men tja, tänk er en förenklad Salem's Lot eller kanske en videovåldslös Död och Begraven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar