torsdag 25 maj 2017

Dödlig Last

Dödlig Last
Tarantulas: The Deadly Cargo
1977
Bolag: Videobiblioteket

  Jag är lite förtjust i bolaget Videobiblioteket. De gav inte ut så många filmer men det är nästan rakt genom såna här habila tv-thrillrar, inte sällan om dödliga insekter.
  TV-filmer är lite som videoålderns tillsatser. När inte biofilmsutbudet räckte till för att mätta alla hungriga videoter så kunde man spä ut såsen med amerikanska tv-filmer och kamouflera dem som vanliga spelfilmer. Mot slutet av 80-talet var tv-film något negativt. Ansikten man kände igen från sitcoms och såpor ville man inte se i en thriller. Det var också lätt att störa sig på uppenbara cliffhangers mitt i filmerna, där tv väl körde sina reklamavbrott.
  Men 70-talets tv-filmsvärld är något annat. Alltid filmat på riktig 16 mm film, alltid med slitvargar till skådisar i huvudrollerna. Som nåt slags lyx-b-filmer, gjorda med låg budget fast av proffs. Kanske därför jag återkommer gång på gång ner i det här träsket. På jakt efter pärlor.
  Här hittade jag en!
  Kanske inte den mest upphetsande filmen jag sett men ändå ett ljuvligt tidsdokument över den här eran. Ett lastflyg plan från Sydamerika får med sig några exemplar av världens giftigaste spindel i lasten. Piloterna blir bitna och krashar planet vid en liten håla i den kalifornska öknen som livnär sig på apelsinodling.
  Spindlarna klarar sig så klart och söker sig mot staden. Dramaturgiskt vet man väl ungefär vart det barkar, men ändå så tycker jag man lyckas bygga upp spänningen rätt bra. Tror det hänger lite på staden i sig. Den bär lite Twin Peaks-stämning, där byns original ställs mot de rika plantageägarna.
  Dödlig Last är allt jag önskar mig av en amerikansk tv-film från 70-talet. En b-film med guldkant. Inget direkt våld men habila skådespelare till sista namn. Claude AkinsPat Hingle! That kind of shit! Man saknar bara att Hal Holbrook klampar in som en sympatisk sheriff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar