söndag 24 september 2017

Apprentice to Murder

Apprentice to Murder
Apprentice to Murder
1988
Bolag: Warner Home Video

  För att komma åt den autentiska videohyrarkänslan så brukar jag läsa baksidestexterna innan jag ser filmer ur vhs-arkivet. Och så klart för att få veta vad de handlar om. Men ibland bara sätter jag en kassett i spelaren utan att läsa. Nu gjorde jag det. Kanske tur det för om jag läst om handlingen hade jag troligen aldrig velat se den.
  Filmen tar sin början i det amerikanska 1920-talet. Tänkte till en början att filmen kanske tar avstamp i någon händelse då för att sedan förflyttas till nutid, men nej, hela filmen utspelar sig i fattig och kristen landsbygd på 20-talet. Kan kanske vara spännande ändå tänker jag och tittar vidare. Based är den också. Alltid nåt.
  Man följer fattiga Bill och hans familj som kämpar för sin överlevnad. Stadens predikant John Reese (Donald Sutherland) tar Billy under sina vingar och lär honom läsa. I staden finns en också en söt flicka (Mia Sara) som blir Billys flickvän. Sen rullar det på ett tag med elände, missväxt och religiösa riter.
  Runt en timme in i filmen börjar jag fundera på om det ska hända nåt överhuvudtaget. Då kommer en om möjligt ännu tråkigare passage med fler religiösa riter, demoner och djävulsutdrivning. I stan bor nämligen en obehaglig man (en av filmens få skojiga element är att han heter Lars Höglin) som John Reese övertygar Billy att mörda eftersom han är skickad av djävulen.
  Det gör Billy och hamnar i fängelse i fem år. Sedan får vi reda på att han blev berömd konstnär när han kom ut. Sorry för spoiler men jag vill gärna bespara er den här filmen.
  Känner mig som en tonårskille som spolar så fort det inte är blod eller våld i filmen, men det finns så många sätt en sån här hade kunnat vara spännande på. Här faller det ju lite på att den är baserad på verkliga händelser som man inte kan göra så mycket roligare av, så att säga. Ändå lite märkligt att någon har känt att just den här småtrista historien från 1927 var så intressant att man ville göra en film av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar