måndag 29 januari 2018

Som En Tjuv Om Natten

Som En Tjuv Om Natten
Theif of Hearts
1984
Bolag: Esselte Video

  Jag har ett medfött fel i min hjärna som gör att en film inte alls behöver vara bra om den har den rätta känslan. Och då snackar vi inte om nån noir-känsla eller äkthetskänsla utan av en känsla som till exempel den här filmen har.
  Känslan av en varm 80-talskväll? Känslan av att cykla hem med en film och en chipspåse från videobutiken 1986? Ja, nåt sånt. Visst kan jag nosa lite på den känslan när jag ser om nån gammal 80-talsklassiker ibland, men de flesta är så väl uppdaterade i mitt huvud att de aldrig tillåtits bli gamla. Fletch är ingen 80-talsfilm, det är en aktuell film för mig.
  Vad har vi här då? Jo, en film som checkar i så många 80-talsboxar att man nästan glömmer att följa med i handlingen för att inte missa nån liten markör i bakgrunden. Erotisk thriller! Ledmotiv av Giorgio Moroder! Harold Faltermeyer-score! Folk som bor i pimpade industrilokaler!
  Scott Muller (Steven Bauer) är en inbrottstjuv av den lite finare sorten. Han samarbetar med Buddy (en ung David Caruso) som jobbar på en lyxrestaurang och tipsar Scott om vilka par som är där så han kan bryta sig in i deras hus. En kväll bryter han sig in hos rika paret Ray & Mickey och plockar med sig Mickeys dagböcker av bara farten.
  Han läser om Mickeys fantasier att träffa den perfekta mannen, och sedan ser han själv till att träffa henne och vara just den mannen och de startar en relation. Frågan är bara hur länge han ska lyckas dölja vem han är.
  Men handlingen är rätt sekundär egentligen. Den är i alla fall tillräckligt spännande för att man inte ska bli uttråkad. Men den verkliga stjärnan är som sagt inramningen. Steven Bauer är den perfekta 80-talssnyggingen i division två. Snygg men samtidigt lite opålitlig och Vanilla Ice-farlig, sådär.
  En rolig detalj är att poliskommisarien, som lyckligtvis har en rätt liten roll i handlingen, spelas av Alan North, som alltså gör ytterligare en roll där han både ser ut och låter likadant som i Police Squad och Hör Upp Blindstyre! nämligen som en polis i trenchcoat som går omkring med öppen mun och ser lite korkad ut. Bra typecast!

1 kommentar:

  1. Håller med, den rätta känslan är viktig. Och att man ser en film vid rätt tillfälle.

    Denna film är inte strålande, men jag gillade den också för vad den är och vad den får mig att känna. Underbar musik, mycket 80-tals känsla och inte alltför korkad.

    http://moviesnoir.blogspot.com/2012/05/thief-of-hearts.html

    SvaraRadera