måndag 27 maj 2019

Eldkraft

Eldkraft
Hell Hath No Fury
1991
Bolag: Sandrews

  Det känns som att nästan allt jag rekommenderar nuförtiden är amerikanska tv-filmer. Kanske för att man nästan alltid blir överraskade när de är bra på riktigt. Lågt ställda förväntningar spelar in.
  Nu har jag slevat i mig den här historien om en framgångsrik bilhandlare som blir mördad av en kvinna som han haft ett kort förhållande med i college och sedan dess varit besatt av att få träffa honom igen. Hon har planerat sitt dåd väl och ser till att alla spåren leder till hans hustru, samtidigt som hon själv byter identitet och blir kompis med denne. Målet är att person efter person förgöra hela familjen.
  En fattigmans-Stepfather i tv-format som klarar Bechdeltestet med god marginal. Här är nästan alla huvudpersoner kvinnor i mogen ålder, och jag vet inte riktigt varför men det gör på något vis en ganska trött grundhistoria mer spännande. Kul också att se Amanda Petersen i en annan roll än den i Can't Buy Me Love. Om än lite samma karaktär som bortskämd rikemansdotter.
  Men titeln Eldkraft alltså! Mysigt intetsägande tv-filmtitel förvisso, men jag tror den ligger just den här filmen lite i fatet eftersom den inte säger någonting alls om vad filmen handlar. Skulle snarare rekommendera någon Farligt/Dödligt-variant.
  Typiskt film nummer tre i 3filmer3dygn-erbjudandet men som visade sig vara den bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar