tisdag 2 februari 2021

Watchers - Förföljaren

Watchers - Förföljaren
Watchers
1988
Bolag: Transfer

  Ja, den här filmen minns man ju från hyllorna under mina mest aktiva videohyrarår, men det var ju knepigt med Transfer alltså. Gick inte att kopiera och ingick aldrig i erbjudanden. Så för att man skulle hyra en Transfer-film så krävdes det att mer eller mindre alla boxarna var tickade på önskelistan.
  Hade jag bara gett Watchers en chans när det begav sig hade jag nog gillat den. Men jag gillade inte (och gillar fortfarande inte) monsterfilmer så det var nog en dealbreaker. 
  Nog spekulerat om det. Nu är den sedd i alla fall.
  Ett militärlaboratorium har avlat fram en best som är tänkt att användas i krig. Besten är länkad till hitta en hund som dresseras till att ta sig in på olika platser, för att monstersoldaten sedan ska komma efter och göra kaos.
  En natt inträffar en explosion i labbet och de båda rymmer. När Travis (Corey Haim) är på väg hem från sin flickvän hoppar den oskuldsfulla hunden upp i hans bil och han tar med den hem för att ge mat och husrum. Vad han inte vet är att den skoningslösa besten är programmerad att hitta hunden och förstöra allt i sin väg dit.
  Visst hade jag rätt i att det är en monsterfilm, men jag tycker nog ändå att den klarar sig undan ändå på något vis. För det första får man aldrig direkt se monstret, det skulle lika gärna kunna vara en grizzlybjörn eller nåt. Men framför allt så klarar den sig genom kompensation. Corey Haim är ju alltid mysig för det första. Sedan gillar jag känslan av ungdomsfilm. De amerikanska villaförorterna, småstadskaraktärerna och den där kvalitativa b-filmskänslan.
  Kommer med högsta sannolikhet aldrig att se den här filmen igen, men det är ändå med ett leende på läpparna som jag ser eftertexterna rulla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar