torsdag 22 juli 2021

En Annorlunda Historia

En Annorlunda Historia
A Different Story
1978
Bolag: VTC

  Blev lite sugen på en b-komedi. Det är nåt rart med de där lågbudgetkomedierna som kämpar i uppförsbacke med halvroliga skådisar och krampaktiga manus. Den här filmen visste jag inte ens att jag hade i hyllan, måste ha köpt eller bytt till mig av bara farten någon gång.
  Skillnaden mellan b-film och medveten indiefilm kan ju ibland vara hårfin eller obefintlig. Här rör vi oss i gråzon känner jag. 
  Stella (Meg Foster) är en hårt arbetande mäklare som på fritiden lever ett promiskuöst lesbiskt dejtingliv. En dag träffar hon Albert (Perry King) en homosexuell man från Belgien som hankar sig fram med olika småjobb och dejtar rika män men saknar boende.
  Stella låter honom bo hemma hos henne en tid och de trivs bra ihop. Albert är skötsam och gör alla de vardagsgrejer som Stella är för lat för. Han lagar maten, han städar och syr. 
  En dag visar det sig att han lever illegalt i USA och ska utvisas till Belgien igen. Då erbjuder sig Stella att gifta sig med honom för att han ska få stanna. Väl som gifta börjar de tycka mer och mer om varandra, inleder en heterosexuell relation och får barn ihop.
  I samma veva får Albert ett drömjobb som kläddesigner och börjar istället för att vara med sin nya familj att röra sig ute i nattlivet igen och där finns det många killar som vill ha honom.
  Man kan väl säga att jag fick lite mer än en b-komedi för pengarna. Lite konstigt att jag inte hört talas om den här filmen ändå. En romcom med HBTQ-twist, dessutom lite före sin tid.
  Nu är väl twisten kanske "åt fel håll" för att vara en HBTQ-klassiker, men det är ändå vågat för sin tid med öppen homosexuell kärlek och dessutom i ett så här pass lättsamt sammanhang. Så mycket komedi är det väl inte, snarare ett lite flamsigt relationsdrama, men det är ändå uppfriskande med de omvända könsrollerna.
  En rolig grej är ju dock det här med känslan av b-film 1978. Själva bildkvalitén är för mig så förknippad med typ Chuck Norris-filmer att man åtminstone i början väntar att ninjor ska hoppa upp ur buskarna i var och varannan scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar