onsdag 3 november 2021

Born in East L.A.

Born in East L.A.
Born in East L.A.
1987
Bolag: Esselte Video

  Cheech & Chong, är dom kul eller? Jag har i ärlighetens namn mer minne av att fel personer i högstadiet tyckte de var roliga än deras egen kulturgärning. Men man minns ju att det var drogliberalt. Som intresserad av 70-80-talsfilm måste man ju ändå ha lite koll, känner jag, så jag mjukstartar min resa med den här solofilmen från Cheech Marin. Titellåten och musikvideon minns jag. Den visades i svensk TV någon gång. Den tyckte man var sköj.
  Cheech Marin spelar Rudy, en bilmekaniker med mexikansk bakgrund som levt hela sitt liv i östra Los Angeles och knappt ens känner till sin ursprungskultur och ännu mindre talar spanska. En dag ska han möta upp en kusin på en fabrik som utnyttjar illegala invandrare och hamnar mitt i en polisräd och skickas till Mexiko för att han saknar ID-handlingar.
  I Mexiko är han utan pengar och pass, kan inte språket eller kulturen men vet att han på något vis måste ta sig in i USA igen. En av få människor han träffar som pratar engelska är klubbägaren Jimmy (Daniel Stern) som lovar att hjälpa honom tillbaks till USA för 400 dollar. Så nu ska Rudy försöka jobba ihop 400 dollar i ett land han inte förstår överhuvudtaget.
  Till en början så får man väl kalla det mesta i den här filmen lite daterat. Finns väl en del att säga om rasism, sexism och annat. Men om vi stuntar i metoo för ett ögonblick, är det roligt då? Ja, bitvis tycker jag faktiskt det. Filmmässigt är det ju mer som en rad sketcher (t ex när Cheech utan kunskap ska jobba som tatuerare) men jag tycker ändå det är roligare än de flesta andra komedier jag sett senaste året. Det är ju snarare en lek med rasism och fördomar än en nedlåtande film mot mexikaner, men visst, det är ju inte Spike Lee direkt, det är det inte.
  Sen också lite kul hur Cheech Marin sällar sig flocken av regissörer och manusförfattare som kanske...inte är så bildsköna, men som gärna skriver sig själv roller där de plötsligt är alla kvinnors högsta dröm. Woody AllenLasse Åberg...ni fattar. Få liknelser i övrigt dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar