måndag 3 april 2023

Dolly Dearest

Dolly Dearest
Dolly Dearest
1991
Bolag: Filmkompaniet

  Det finns ju många filmer om onda dockor, både före och efter Den Onda Dockan 1988, ändå ska allting mätas och jämföras med den. Den här filmen ursäktar sig redan på omslaget.
  En amerikansk familj flyttar till Mexiko där de köpt en nedgången fabrik som gör dockan Dolly Dearest. Precis fabriken pågår arkeologiska utgrävningar av en grav från det utdöda Sanzia-folket. När graven öppnas så hoppar onda andar ut och besitter en Dolly Dearest-docka som sedan ges till familjens dotter Jessie.
  Inte mycket man inte hört eller sett här, men jag tycker ändå att filmens status som poänglös klon är fel. Visst, själva grunden är ju samma men jag tilltalas mycket mer av miljöerna här än den lite snutiga New York-känslan i Den Onda Dockan.
  Men sen har jag ju svårt för rockstjärnegrejen inom skräckfilm. Glimt-i-ögat och one-liners kan förstöra en skräckfilm för mig. Den här filmen håller ett någorlunda allvar tills de absoluta slutscenerna då Dolly-dockan ska säga lite sköna kommentarer och sånt. Jag tycker det pajjar helt. Men fram tills dess så är det en mysig glesbygdsrysare.
  Lite härlig b-filmsrollista också. Sam Bottoms (Timothys brorsa) och Denise Crosby (för mig annars bara känd från Jurtjyrkogården) axlar huvudrollerna, understödda av av birollskungen Rip Torn (som arkeologen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar