söndag 16 juli 2023

Hard Target

Hard Target
Hard Target
1993
Bolag: CIC Video

  Action är min akilleshäl när det gäller film. Massor av klassiker jag inte sett och jag har inte alls samma kunskap om t ex regissörer som inom andra områden. Det gör att det också är svårt att skriva om och recensera action på ett vettigt sätt.
  Dock finns det en typ av actionfilm som brukar tilltala mig aningen mer, det är när det finns element av thriller och drama. Hade inte förväntat mig att hitta det just här, ska jag ärligt säga.
  Men ett sätt att närma mig genren är väl att se filmer av de mest renodlade actionskådisarna. Jean-Claude Van Damme är ju en sån figur man minns att det snackades om på skolgården, men jag såg nog inga av hans filmer. Har sett några nu, men långt från alla. Den här tycker jag är bäst hittills.
  En ung kvinna (Yancy Butler) beger sig till New Orleans för att få tag i sin pappa som är försvunnen. Han var hemlös och av en händelse råkar hon på en annan dagdrivare, den våldsamme hedersknyffeln Chance Boudreaux (Van Damme) som ska hjälpa att hitta pappan. Han visar sig ha gått en grym död till mötes. I staden verkar nämligen någon slags "företag" som ger rika män möjligheten att känna på hur det är att jaga och döda en total främling. Till sina offer väljer man hemlösa som ingen saknar, Dottern och Van Damme bestämmer sig för att hitta företagets ägare, den ondskefulle (och pianospelande) Emil Fouchon (Lance Henriksen).
  Först stör jag mig lite på hur filmen ska vara någon slags neo-western med pang-pang dueller i slow motion och 90-talig slide gitarr i soundtracket. Men ju längre filmen går, desto mer uppskattar jag det faktiskt, även fast det är lite skrattretande på ett par ställen.
  Men det jag allra mest uppskattar är hur filmen faktiskt har de där elementen jag önskade mig. Här finns bitar av thriller och drama, men framför allt så får ju filmen med sig känslorna i hur man verkligen hatar skurkarna. En känsla jag känner igen från t ex Commando och Die Hard. Här finns en intressant och tilltalande ondska. Oerhört viktig actioningrediens för mig.
  En positiv överraskning, i all enkelhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar