lördag 22 juni 2024

Crackers

Lagom är Bäst
Crackers
1984
Bolag: Esselte Video

  I och med Donald Sutherlands frånfälle häromdagen så plockade jag fram en film med honom som jag aldrig sett. Även om han är en favorit så är han så pass bred att det finns gott om Sutherland-filmer jag aldrig sett. Valet kanske kunde varit roligare än detta.
  En samling misslyckade män hänger kring en pantbank i en sjaskigare del av San Fransisco. Där tvingas de även hjälpa till gratis av den sura ägaren Garvey (Jack Warden). När det ryktas om att det finns en förmögenhet i pantbankens kassaskåp börjar männen planera att råna sin egen vän och arbetsgivare.
  Ja, här var inte mycket som föll mig i smaken. Kan väl ändå börja med några strimmor av positivt. Tycker filmen börjar otroligt lovande. Mysiga 80-talsgator till tonerna av Michael McDonalds ylande. Då känner man sig hemma. Musiken överlag är 80-talig och bra.
  Men annars vet i tusan alltså. Det vilar någon känsla av brittisk kitchensink som jag har riktigt svårt för. Nu är det ju amerikanskt med amerikanska skådisar, men ändå ser jag på något vis Bob Hoskins prata cockney framför mig.
  Och där kanske vi har hela anledningen på nåt vis. Här finns en kemi som jag inte alls förstår eller tycker är roligt. "Skönt gäng" som bara tråkiga och grabbiga.
  Får nog se ytterligare en Donald-film för att byta smak i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar