lördag 6 juli 2024

Nattens Inkräktare

Nattens Inkräktare
Edge of Sanity
1989
Bolag: Jaguar Films

  Den här filmen såg jag aldrig när den kom, trots att den så gott som alltid fanns på skräckhyllan i videobutikerna. Jag tyckte den verkade lite jobbig. Sisådär 35 år senare har den i alla fall letat sig in i videospelaren och jag får ge mitt 15-åriga jag en klapp på axeln för den där fördomen. Länge sen jag såg en jobbigare film än denna.
  Detta är nån slags remix av Dr Jekyll och Mr Hyde där Anthony Perkins spelare båda i en av sina sista roller. På dagarna firad läkare med vänner i societeten, på nätterna är han grym mördare i London undre värld. Filmen utspelar ju sig i London kring förra sekelskiftet med smog och hästdroskor, men samtidigt är folk framför allt i den undre världen väldigt 80-taliga i sina utsmyckning. Vet inte om det är ett stilgrepp eller bara något som råkade bli tokigt, men det är i alla fall ingenting som påverkar positivt.
  Överlag så kan man nog rada upp allt jag inte gillar i film och checka av det mesta här. Här finns dekadenta miljöer, droger, hallucinationer, tortyr, sadism, gaaalna människor och allt levererat på Queen's English. Litet filmtips om du har motsatta preferenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar