onsdag 3 juli 2024

Snapshot

Snapshot
Snapshot
1979
Bolag: VCL

  Jag har väl gaggat om det tidigare men VCL är ett av mina absoluta favoritbolag på den svenska hyrvideomarknaden. Till skillnad från många andra bolag på mikronivå så verkade de tänka genom vad de gav ut, många amerikanska indiepärlor men framför allt filmer från Australien och Kanada som kan överraska rejält.
  Här har vi t ex en australiensisk "Hitchcock-thriller" från 1979.
  Här följer vi unga frisörskan Angela, spelad av Sigrid Thornton. För mig annars mest känd från miniserien Floden i Mitt Liv. Hon får ett erbjudande om ett fotomodelljobb av en av sina kvinnliga kunder, som när det väl inträffar visar sig vara nakenposering. Med hopp om bättring går Angela med på det, och omringas snart av andra fotografer, agenter och managern som alla mest verka vilja ligga med henne.
  Samtidigt har hon ett problem i att ex-pojkvännen Daryl vägrar godta att hon gjort slut och kör omkring och förföljer henne i en glassbil.
  Låter det spännande? Hitchcockskt? Så klart inte. Ändå finns det liksom en massa spänningsscener som jag inte riktigt...förstår. Plötsligt smyger hon upp för en trappa när hon hör ett knarrande ljud. Varför? Eller en panikslagen scen där hon jagas genom stan av exet i glassbilen. Inte heller det minsta spännande men det är ändå så det serveras. Med spänningsmusik och nerviga kameror. Fattar ingenting.
  Istället lutar jag mig mot det ofrånkomliga myset av en film från 1979, ändå. Med smäktande crooner-ballader och discofunkig actionmusik. Räcker en bit i alla fall. Inget jag kommer se om i livet, skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar