onsdag 17 juli 2024

Spårlöst Försvunnen

Spårlöst Försvunnen
The Vanishing
1993
Bolag: SF Gul

  Thrillerklassiker, väl! Den lugna och kufiske läraren Barney (Jeff Bridges) lever ett lugnt liv med en kärleksfull familj men lockas av tanken att göra något riktigt ondskefullt.
  Jeff (Kiefer Sutherland) och Diane (Sandra Bullock) är ett ungt kärlekspar på semester, och på en bensinmack träffar Diane på Barney. Hon försvinner spårlöst och för Jeff börjar en manisk kamp att hitta henne och få reda på vad som hände.
  Tre år senare håller han fortfarande på att leta, tapetserar stan med lappar och är psykiskt slutkörd. Då träffar han Rita (Nancy Travis), en servitris som får honom på nya tankar och letandet efter Diane avtar.
  Då plötsligt kontaktas han av Barney.
  Ja, det är en riktigt riktigt välskriven thriller, det får man säga. Knappt en död stund i händelseförloppet men ändå är stämningen lugn och helt ohetsig. Det är inte bara handlingen och storyn som gör att jag fastnar utan, kanske ännu mer, till och med själva känslan av den. Fina miljöer, fina färger. Jag vet ju så klart att detta är en remake av en holländsk film, där originalet ska vara bättre, och jag har den på DVD nånstans men har inte sett den än. Ska göra det nån gång.
  Men här och nu är jag är glad att jag såg om denna. Tycker den har växt! Även om jag, tyvärr, mindes slutet sedan tidigare så är den fängslande från början till slut. Igen och igen befäster det tidiga 90-talet platsen som de bästa thriller-åren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar