söndag 8 september 2024

Tjejen Som Visste För Mycket

Tjejen Som Visste För Mycket
Foul Play
1978
Bolag: Esselte Video

  En klassiker som lever på ganska vaga minnen i mitt huvud. Idag kanske mest ihågkommen som filmen som kedjade fast Goldie Hawn vid Tjejen Som-prefixet, men en gigantisk succé på sin tid. Den sjunde mest sedda biofilmen i Sverige någonsin, googlade jag nyss fram.
  Goldie Hawn spelar Gloria, en charmig bibliotekarie som plockar upp en liftare som hon sedan bestämmer dejt med. Mannen ber henne ha hand som hans cigarettpaket tills de ses nästa gång, och när de bestämmer biodejt blir mannen mördad i biosalongen.
  Det där cigarettpaketet innehåller en filmrulle som allehanda skurkar verkar vara på jakt efter, och plötsligt är Gloria jagad av en salt samling banditer. Den jag minns mest från förr är ju den resliga albinon, var livrädd för honom när jag såg filmen som liten. Till Glorias undsättning kommer detektiv Carlson (Chevy Chase).
    Hur håller denna då? Mycket bra skulle jag säga. Framför så är jag imponerad av tempot i den. Det kan ju annars vara en grej som man slås av när man ser om gamla favoriter, ett tempot är lägre än man minns. Men här är det knappt en död bildruta. Snart 50 år gammal men skulle nästan kunnat vara ny, på den fronten. 
  Sedan Goldie Hawn och Chevy Chase alltså. Älskar deras kemi här. Tajmingen. En liten paus eller en min som gör en mening hundra gånger roligare.
  Hatten av också för Colin Higgins, han skrev och regisserade den här filmen och ett antal banbrytande filmer under framför allt 70-talet (Chicagoexpressen, Harald & Maude, 9 to 5...) innan han dog alldeles för ung på 80-talet. Det talas för lite om honom, tycker jag. 
   

2 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande! Såg själv om Chicagoexpressen igår, som ju Colin Higgins också skrev (dock ej regi). Men är väl medveten om att han gjorde Foul Play som jag gillar ännu mer. En gammal favorit som jag fullständigt håller med om - den håller varje gång jag ser om den. Gillar verkligen hur mysig den är och kombinerar spänning, mystik, humor och romantik. Du nämner inte Dudley Moore men han är oförglömlig i sin biroll, inte minst när han tar Gloria hem till syn lya ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Dudley Moore borde jag nämnt. Kan ha liiite svårt för hans paradroll, som väl detta är, men här gör han ändå den ändå ovanligt bra. Och kul hur karaktären sedan återkommer i slutscenerna.
      Otroligt välskriven blandning är det.

      Radera