tisdag 25 september 2012

Susan, Var Är Du?

Susan, Var Är Du?
Desperately Seeking Susan
1985
Bolag: Esselte-Orion

  Safarin genom Madonnas 80-tal fortsätter. Susan, Var Är Du? var nog den film jag trots allt var närmast att se när det begav sig. Jag var till och med lite osäker på om jag faktiskt inte redan hade sett den. Under många av 80-talets filmnätter halvsov jag mig genom många filmer av den här typen.
  Thriller-komedi brukade det stå på omslagen. Fastän de egentligen varken var speciellt spännande eller roliga. Tjejen Som Visste För Mycket var nog genrens urmoder. Här byter en uttråkad hemmafru (Rosanna Arquette) liv med streetsmarta Madonna och hamnar i en farsartad jakt mellan maffia och annat hon drar på sig. Fars kanske är fel ord förresten, det är ju inte automatiskt roligt bara för att man flyr på en brandtrappa eller gömmer sig i en garderob, men ja, lite den grejen är det.
  Jag får rätt bra kemi med filmen. Karaktäristiskt soundtrack med syntpukor sätter färg på bilderna av rullskridskoåkande New York-bor och jag har inga problem att sätta mig tillrätta i soffan, som ni förstår. Gillar även att filmen trots det potentiellt hetsiga ämnet har en rätt lagom fart. Jag hade nog föreställt mig en mer hysterisk film och framför allt fler långa scener på mörka nattklubbar. Sedan dessutom en förmildrande faktor att en av få klubbscener har Madonnas Into The Groove som soundtrack.
  Sommaren 1985. The gift that keeps on giving.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar