måndag 16 december 2013

Tror Du På Tomten, Jessie?

Tror Du På Tomten, Jessie?
Prancer
1989
Bolag: Egmont

  Om man vurmar för bortglömda filmer finns det korn att plocka i alla genrer. Så här års kanske det passar sig att testa vad som finns på julfronten. Jag tänker att jag gillar julfilmer. Tror kärleken påminner lite om den jag har för typ Melodifestivalen. Det finns någon slags automatisk mekanik i mig som tänker åh så fort jag tänker på att Melodifestivalen börjar närma sig. Sen sitter man där. Då är det sällan lika kul.
  Lite så kände jag när jag började tugga i mig denna. En familjefilm med Sam Elliott. Vi är långt innanför comfort-zonen. Men sen inser man att det är rätt tröttsamt ändå. Amerikanernas eviga förtrollade jular med vattendelaren christmas spirit som mantra.
  Här är det en liten flicka som träffar en skadad ren i skogen, som hon är övertygad tillhör tomten. Så långt sött på det bekväma Disney-sättet, inget fel i det. Det som tröttar ut är snarare det eviga tjatet om att tro på tomten eller inte. Det är som att samma scen kommer om och om igen i olika tappningar.
  Men sure, vi backar bandet till det teoretiska igen. Sam Elliott spelar fattig bonddräng. Ariana Richards (andra filmen med henne på kort tid!) är Jessies bästa kompis som så klart är "tvivlaren". Inget slumpas fram. Kristendom och family values. Om man bara sluta irritera sig på det, så är det lite lite mysigt ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar