Morgondagen Kommer Aldrig
Tomorrow Never Comes
1978
Bolag: VCL
Det är märkligt hur man i videons barndom såg så få kanadensiska filmer på hyllorna. Jag menar med tanke på hur, i synnerhet de mindre, videobolagen lyfte på varenda sten för att hitta något att lura i videopubliken. Gamla filmer lanserades som nya, pilotavsnitt till tv-serier kläddes om till långfilmer som halva USA hade sett.
Här har vi en kanadensisk pärla som jag gärna hade fått göra mer väsen av sig på videohyllorna.
En ung man kommer tillbaka till staden han lämnat några månader tidigare för att upptäcka att tjejen han skulle gifta sig med träffat en annan, stans store mogul dessutom. Han tar reda på var hon bor och hamnar delvis oavsiktligt i en situation där han tar henne gisslan med hela stans poliskår utanför dörren.
Där ute krigar två poliser om att få sin vilja fram. En bister, äldre snut med lång stubin och en yngre hetsig som helst bara vill att alla ska skjuta mot huset samtidigt. Den äldre spelas av Oliver Reed, som i denna rollen (eventuellt även annars) påminner lite om gamle sportkommentatorn Åke Strömmer. Till utseendet ska väl sägas.
Åh, vad det låter tråkigt men jag sitter faktiskt som klistrad. Just det här segmentet av filmbudget är jag förtjust i. Absolut ingen b-film, men inte heller någon nån Hollywood-film med superstjärnor i alla roller. Istället ett lysande hantverk i all sin enkelhet. Två olika handlingar utspelar sig parallellt, en inne i huset och en utanför. Kommer att tänka på Dog Day Afternoon som engagerar på ungefär samma sätt.
Det handlar mycket om att sätta tonen, antar jag. Hela filmen är full av tradiga ingredienser, typ poliser som kallar staden för stinking rathole, men det vägs hela tiden upp av (i alla fall för genren) bra dialog, snyggt foto och bra skådisar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar