onsdag 23 december 2020

En Prickskytt i Mängden

En Prickskytt i Mängden
Two-Minute Warning
1976
Bolag: Esselte Video

  Älskar när man direkt känner att detta kommer bli bra. Ibland är det så fåniga saker som hur förtexterna ligger som får mig att höja mina förhoppningar sådär direkt. Öppningsscener i första-person. Såld direkt.
  Los Angeles rustar för nån slags final inom amerikansk fotboll. Samtidigt ser vi hur en man, som man alltså följer i första-person, tar sig upp på en platå ovanför resultattavlan med ett gevär för att - får man anta - skjuta folk därifrån. När folk har strömmat till och matchen ska börja märker ett tv-team från en av sina kameror att mannen sitter med ett vapen på taket och larmar polis. Nu ska polisen försöka få ner mannen innan han börjar skjuta.
  Vägen dit är ganska lång. I klassisk katastroffilmsdramaturgisk anda ska vi lära känna ett antal människor först. Sådana som kanske kan falla offer för mördaren, måntro? Vi har den unga familjen (Pamela Bellwood från Dynasty och Beau Bridges), det krisande paret (David Janssen och Gena Rowlands), den nervösa mannen med spelskulder (Jack Klugman) och så klart en begynnande romans mellan två främlingar. På polissidan så krigar Charlton Heston och John Cassavettes mot klockan.
  Stjärnspäckat som sig bör i katastroffilmer (om detta nu är en sån, men till upplägget är det i alla fall) men det känns lite konstigt att se klassiska New York-ansikten som Gena Rowlands och John Cassavettes i den kalifornska steksolen.
  Sedan är det ju tradigt med amerikansk fotboll alltså. Där får jag väl skylla mig själv som aldrig gett det chans, men här använder man sportscenerna och publikens extas kring det som nån slags drivkraft, och det funkar ju så klart inte på mig. Leker med tanken hur bra (och rapp) filmen hade blivit om man hade klippt bort en halvtimme av meningslöst sportsekvenser. Men sure, det är väl till för att folk ska kunna leva sig in i situationen eller nåt.
  Riktigt, riktigt spännande tycker jag aldrig att det blir. Mer isåfall panikartat klaustrofobiskt när skotten viner och publiken försöker fly.
  Jag har sett delar av den här filmen tidigare, kom jag på. I slutet av 90-talet. Kan det har varit på ZTV? Minns att jag gillade den men sedan somnade jag i soffan, troligen på grund av evighetslånga sportsekvenser. Även om den egentligen varken är särskild spännande eller bra så känns det ändå som en pärla att hitta på något vis. Kanske för att den sammanfattar den här bloggen så bra. Bortglömd mainstream.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar